Keď začínali, o pozícii lídra na trhu ani nesnívali. Dnes ním sú! Svoj úspešný príbeh začala malá a neznáma slovenská firma písať pred 24 rokmi, v júni 1999, keď spojila um a skúsenosti dvoch mužov. Obaja sú dodnes jej piliermi. Bilanciu takmer štvrťstoročia na trhu prináša v reportážnom rozhovore s KONATEĽOM ING. MARTINOM HOLENDOM reportérka Andrea Eliášová.

„Bol by som rád, keby bolo Proreco stále synonymom spoľahlivosti a technologického líderstva, skrátka, špičkový profesionál na technicky vysokej úrovni,“ víta nás Ing. Martin Holenda, jeden z jeho dvoch zakladateľov a konateľov.

Stretli sme sa v sídle spoločnosti v Trenčianskych Stankovciach. Na mieste, kam prichádzate takmer s bázňou, ak je pre vás svet priemyselných podláh vednou disciplínou, o ktorej už vopred tušíte, že ju nedokážete spoznať a uchopiť za jediný deň. Zároveň na mieste, z ktorého rýchlo vycítite priateľstvo a otvorenú myseľ. Zdá sa, že práve to charakterizuje aj Martina Holendu. „Ak poviem, že na prvom mieste je kvalita, spokojný zákazník a optimálne riešenie presne preňho, tak sa tým asi podobáme mnohým spoločnostiam v najrôznejších segmentoch podnikania. Ale práve dôsledné dodržiavanie týchto kritérií nás dostalo na súčasnú pozíciu,“ objasňuje svoje predpoklady.

Vypočujte si, čo hovorí M. Holenda o cieľoch a líderstve spoločnosti Proreco.

Príbeh spoločnosti je príbehom jej konateľov

Isteže, kľúčov k úspechu bolo viac. So spoločníkom Rudolfom Zimenom sa pustili do založenia firmy s tým, že do realizácií priemyselných podláh vnesú skutočne vysoký štandard: „To bol základ. S ním sme sa chceli presadiť na trhu. Jednoducho, chceli sme robiť priemyselné podlahy precízne. Chceli sme klientovi ponúknuť vždy optimálne riešenie, no nie tak, že mu stoj čo stoj predáme najdrahší produkt. Lebo môžete všetkým ponúkať pre vás zaujímavejšie, drahšie produkty, ale tým spôsobíte, že niektorí zákazníci zbytočne preplatia a nezískajú to optimum, ktoré potrebujú. Takto sme fungovať nechceli. Išli sme systémom kvality od zákazníka k zákazníkovi. Tak, aby sme sa dopracovali k vzájomnej spokojnosti, aby bol spokojný zákazník aj my vo firme,“ vysvetľuje človek, ktorý bol na začiatku podnikania vyštudovaným ekonomickým inžinierom so skúsenosťami v stavebníctve, v oblasti, ku ktorej mal vďaka otcovi blízko už od detstva.

Začiatkom 90. rokov Martin Holenda tri roky zbieral poznatky v Nemecku. Od poterov sa dostal až k podlahám a tie si ho získali. Keď po návrate na Slovensko objavil inzerát firmy, ktorá sa venovala priemyselným podlahám, hneď ho tam „potiahlo“. Získal pozíciu obchodného riaditeľa a ako s jedným z kolegov sa zoznámil so súčasným spoločníkom Rudolfom Zimenom. Keď sa ich pohľady na možnosti a dostupnosť kvalitných podláh ponúkaných zákazníkom začali líšiť od predstáv firmy, v ktorej pracovali, rozhodli sa pre vlastný biznis.

Vypočujte si, ako vníma M. Holenda kľúče k úspechu.

Existujú ľahké začiatky?

Na začiatku limitovali dvoch nadšencov najmä obmedzené vlastné finančné zdroje. Ani zákaziek nebolo veľa, zato konkurencia na trhu už áno. Chvíľu to vyzeralo aj na zatvorenie firmy, keďže financie sa vyčerpali: „Ale prekonali sme to. Dôležité bolo ozaj vydržať v začiatkoch. Napokon, každá fáza vývoja firmy mala svoje náročné etapy. Keď sme sa objavili, veľa zákaziek sme nemali. Postupne sme sa však rozbehli a začali realizovať aj veľké projekty. Ako prví na Slovensku sme v roku 2005 kúpili finišer Laser Screed na spracovanie betónových podláh. Realizovali sme veľké logistické haly aj výrobné závody, ako napríklad KIA, Hyundai, VW. Keď prišla svetová finančná kríza, ktorú v roku 2008 pocítili aj slovenské firmy, tú našu vrátila doslova „na zem“. V čase prudkého rastu prišiel zrazu tvrdý zásah… V priebehu mesiaca sme z plnej výrobnej vyťaženosti padli na nulu.“

Dôsledky tejto krízy doliehali na firmu až do roku 2012, kedy niektorí klienti situáciu nezvládli a skrachovali aj s neuhradenými pohľadávkami. „Boli sme rozvíjajúcou sa firmou a išli sme do veľkých zákaziek. Bolo to treba zvládnuť. Ani finančne či technologicky to nebolo jednoduché. Ale ustáli sme to, dokonca bez prepúšťania zamestnancov. Podržali nás vtedy aj naši dodávatelia – vyšli nám v ústrety pri splácaní faktúr. O ďalšiu dekádu nás všetkých zastihlo náročné obdobie pandémie covidu,“ poznamenáva jeden z hlavných aktérov úspešného príbehu spoločnosti, ktorý pokračuje i po pandémii. Zároveň pripomína, že spokojný zákazník – to je samo osebe veľká a náročná téma!

Našťastie, dobrý chýr ide ďaleko…

„Práca s klientom nie je záležitosť rutiny,“ pripomína Martin Holenda. Každý klient je individuálny a jedinečný. Prečo? Dobre položené otázky adresované zákazníkovi pomáhajú presne vyšpecifikovať najlepšie riešenia pre podlahovú plochu, ktorú potrebuje. Teda identifikovať, čo očakáva, a postarať sa, aby to dostal. „Celý proces musí sprevádzať spoľahlivosť, férový prístup od úplného začiatku spolupráce, precíznosť v komplexnej realizácii i adresné poradenstvo.“

Vypočujte si, čo všetko je zásadné v rozhovore s klientom.

 
Dobré referencie zákazníkov už urobili firme nejednu službu – presne v zmysle starého príslovia, že dobrý chýr ide ďaleko. Možno aj preto po 24 rokoch pôsobenia na trhu patrí k bilancii aj pocit spokojnosti. „Keď sme sa po niekoľkých rokoch obzreli dozadu, videli sme množstvo spokojných zákazníkov. Uvedomili sme si, že sme možno aj ďalej, než sme na začiatku očakávali. Dopredu nás posúva naše presvedčenie, že ak počúvame klienta a naozaj splníme jeho požiadavky a očakávania, tak to musí fungovať! Verili sme tomu v prvých dňoch a rokoch a veríme tomu stále. Je to však najmä zodpovednosť, lebo objemu výroby je stále viac a viac,“ hovorí Martin Holenda.

A čo je zásadné vo vzťahu k samotnej realizácii? Jednoznačne pozorne si vypočuť klienta a vedieť analyzovať, čo všetko bude zaťažovať jeho podlahu. Treba zohľadniť všetko podstatné, aby už návrh priemyselnej podlahy bol spracovaný dobre a správne a aby sa následne kvalitne zrealizovala výroba. „Keď sa urobí chyba na začiatku, môže to mať tie najzávažnejšie dôsledky, lebo ak sa niečo poddimenzuje, potom je to veľmi drahé,“ poznamenáva ako skúsený odborník.

Vypočujte si, akú úlohu dnes zohrávajú špičkové technológie.

Technológie nie sú zadarmo, ale rátajú sa

Úspech firmy tkvie aj v technológiách. Odvážila sa do nákupov v čase, keď si na to iní netrúfli. Spoločnosť Proreco bola vôbec prvá na Slovensku, ktorá zakúpila špičkovú technológiu – stroj Laser Screed – a neskôr aj ďalšie. Momentálne ich má štyri, pričom u konkurencie stále nie sú samozrejmosťou. Aj vďaka nim dostala možnosť zapojiť sa do medzinárodných a konkurenčne silných projektov v zahraničí. Oplatilo sa.

Z histórie spoločnosti Proreco

Prvou z väčších výziev bol priemyselný park v Devínskej Novej Vsi, kde sa pre firmu Volkswagen Slovakia realizovali rozsiahle plochy priemyselných podláh. Potom pribudla Kia Motors v Žiline, ďalej logistické parky pri Bratislave. Nákup modernej technológie Laser Screed v roku 2005 otvoril dvere do sveta realizačne náročných podláh: v logistických centrách, automobilovom, elektrotechnickom, chemickom či farmaceutickom priemysle, rovnako v zdravotníctve, výrobe potravín a nápojov i v oblasti občianskej vybavenosti a parkovania v parkovacích domoch a garážach.

Proreco má na „konte“ vyše 11 miliónov metrov štvorcových zrealizovaných priemyselných podláh. Martin Holenda hovorí, že vyzrelo odborne i organizačne. Poradí si so zahraničnými zákazkami, ktoré majú svoje špecifiká: „Pri ich realizácii nie ste na domácej pôde, čo treba mať na zreteli. Keď sme robili napríklad logistické parky v Dánsku a pre firmu Amazon v Nemecku, boli to veľmi komplikované objednávky. Aj z hľadiska konštrukcie podlahy, aj z hľadiska požiadaviek na rovinnosť povrchu, aj z hľadiska dodržania ich noriem. Stretlo sa tam viacero výziev naraz: špecifiká trhu i náročného zákazníka. Ale podarilo sa nám to zrealizovať výborne,“ konštatuje Ing. Holenda. A podotýka, že okrem technológií, odbornosti a kvality sú dôležité aj medziľudské vzťahy. Budujú ich na báze férovosti.

Vypočujte si, čo všetko podľa M. Holendu ovplyvňuje výsledky podnikania doma i v zahraničí.

Príbeh spoločnosti je aj príbehom jej zamestnancov

Apropo, zamestnanci. Čo ich motivuje, aby pracovali práve pre Proreco?

„Kvalitná práca a súdržnosť,“ to podľa 47-ročného zamestnanca Mareka Mildu najviac vystihuje Proreco. Bol by rád, keby sa v ďalších rokoch rozšírila činnosť firmy aj do ďalších krajín. 31-ročná Dagmar Bečárová je zodpovedná za prípravu stavieb. Na otázku, prečo je jej voľbou Proreco, odpovedala: „Je tu veľmi dobrý kolektív a práca je naozaj kvalitná. Ponúkame roky skúseností a prvotriedne podlahy.“ Vo firme pracuje druhý rok a priznáva, že vedenie firmy znamená pre ňu autoritu i prirodzený rešpekt skúsených priateľských ľudí.

Martin Blažej charakterizuje svoje pôsobisko slovami: „Zaujímavá práca, zaujímavý kolektív.“ Firmu poznal zo stavieb už dlhšie, pracuje v nej siedmy rok. „Snažíme sa do všetkého vkladať tímového ducha. Oproti konkurencii sme v niečom iní. Ľudskí,“ hovorí. Váži si nové príležitosti i poznatky, ktoré tu získal, ako aj vzťahy vo firme či nových obchodných partnerov, ale aj technológie, ktoré nevidno nikde inde. Ako vníma vedenie firmy? „Kamaráti,“ odpovedá jednoznačne. A čo pre neho znamená dosiahnuť líderstvo na slovenskom trhu priemyselných podláh? „Roky driny!“ odpovedá bez zaváhania. Na výsledkoch Proreco to naozaj vidieť.

Je jedno, či pripravujete priestory pre výrobu potravín, logistickú či priemyselnú halu alebo inú obchodnú prevádzku. Nechajte si poradiť od spoločnosti, ktorá prešla svoju cestu skutočne od „podlahy“ – od malej, neznámej začínajúcej firmy s niekoľkými zamestnancami až po špičkového realizátora najnáročnejších zákaziek. Stali sa jej vizitkou po celej Európe.

 

Píšeme o priemyselných podlahách odborne a zrozumiteľne.

Prihláste sa na odber noviniek